Wat is mijn motivatie en hoe houd ik deze vast? Dat is een van de vragen die ik vaker via mijn insta ontvang. Hier kan ik geen algemeen antwoord op geven. Dit is namelijk voor iedereen verschillend. Zo ook bij mij. Ik vind het fijn om een beetje vast te houden aan een plan. Mijn plan is verdeeld in twee periodes, een bulk en een cut (ook wel droogtrainen genoemd). Mijn motivatie is tijdens beide periodes verschillend, dit komt door de verschillende doelen. Tijdens de bulk, voor mij de grootste periode van het jaar, is het de bedoeling dat ik aankom in spiermassa. Ik eet dus iets meer dan wat mijn lichaam nodig heeft, hierdoor kom ik aan. Door de combinatie van de juiste voeding, macro’s en natuurlijk sporten kom ik aan in spiermassa. Tijdens mijn bulk is mijn motivatie dan ook het verbreken van mijn eigen ‘records’. Zo had ik afgelopen jaar het doel 100kg squatten voor het einde van 2020. Door wekelijkse, maandelijkse en per periode doelen te stellen zorg ik er zelf voor dat ik gemotiveerd blijf.

In tegenstelling tot de bulk periode ga je in de cut periode voor een vermindering van vetmassa. Door een kleine aanpassing in de hoeveelheid calorieën kun je dit al bereiken. Ik zorg er voor dat ik ongeacht de periode mijn eiwitten binnen krijg en dat ik alle spiergroepen train, het enige verschil is dus het aantal calorieën die ik per dag binnenkrijg.

Iets wat mij heel erg is bijgebleven is de ‘regel’ 80% voeding en 20% beweging, hiermee bereik je jouw doelen. Ik probeer dus de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen door het eten van gezonde voeding. Op sommige dagen vind ik dit best lastig, dan krijg ik toch trek in suiker of fastfood. Ik heb de afgelopen periodes verschillende voedingsschema’s geprobeerd en wat voor mij werkt is het toestaan van een aantal ‘slechte’ snack momenten per week. Wat mij daarbij helpt is de vraag: is het iets waar ik trek in heb en ben ik na het eten van deze snack nog steeds blij? Of heb ik hier trek in en ben ik na het eten van de snack teleurgesteld? Door mijzelf deze vraag te stellen ga ik nadenken over mijn eetgewoontes, want vaak eet ik ook uit verveling.

Hoe blijf ik dan gemotiveerd om gezond te eten? Dat is vooral door het uitkiezen van leuke recepten en zelf koken. Rond het weekend zoek ik vaak de app Pinterest op, hier ga ik dan opzoek naar recepten die mij aanspreken (vaak is dit de foto).  Ook zoek ik naar gezonde snack opties, want daar laat ik vaak mijn eigen plan los. Afgelopen week heb ik een ‘what i eat in a day’ geplaatst op mijn instagram, dus een kort filmpje met alles wat ik eet in één dag.

Iets wat mij motiveert om door te gaan met deze lifestyle is het bekijken van foto’s en video’s. Ik film bijvoorbeeld verschillende workouts en kijk deze terug, dan zie ik dat mijn vorm nog niet perfect is en heb ik dus weer een nieuw doel. Ook het maken van voortgangsfoto’s zorgt voor motivatie. Op die foto’s zie ik bijvoorbeeld het effect van mijn bulk- of cutperiode.

Om af te sluiten geef ik in het kort antwoord op de vraag: Wat is mijn motivatie en hoe houd ik deze vast? Dat is door het stellen van doelen, letten op voeding (de macro’s hiervan) en het maken van foto’s of filmpjes. Wat motiveert jou? Laat het mij weten! Wil je met mij kletsten over dit onderwerp dat mag, stuur mij gerust een berichtje via Insta!